De meesten van ons hebben net de zomervakantie achter de rug. Eindelijk kon je weer doen waar je zin in had: lekker wandelen, fietsen of gewoon aan het strand liggen. Kortom, geen volle agenda, allerlei afspraken of deadlines die je moest halen. Eindelijk was er weer ruimte voor vertraging.

Maar waarom wil je plotseling vertragen in de vakantie? Waarom is vertragen zo belangrijk? Vertraging zorgt ervoor dat je weer kunt ontspannen. Én vertragen blijkt een wezenlijke bijdrage te leveren aan je gezondheid. Dus waarom zou je dit alleen in je vakantie doen? Vertraag ook in je dagelijks leven en blijf ontspannen en gezond.

Hieronder lees je 7 tips om vertraging te integreren in je dagelijks leven.

 

Vertragen is ont-stressen

De tijdsdruk op je werk, de veelheid aan afspraken, de krappe planning, deadlines enzovoort zorgen voor een volle agenda of zelf een té volle agenda. Je rent van hot naar her om alles dat je wilt of moet doen voor elkaar te krijgen. Aan het eind van de dag lig je moe maar voldaan in je bed, als alles gelukt is. Maar zijn er nog losse eindjes, dan heb je wellicht een minder goede nachtrust.

Zo bouw je langzaam maar zeker stress op in je lichaam. Omdat er geen eind komt aan al die taken, klusjes en afspraken, zet je je systeem langdurig teveel onder druk. Dit zorgt ervoor dat je halsreikend uitkijkt naar die pauze die we vakantie noemen.
Eindelijk kun je stoom afblazen en weer ontspannen. Áls je die vakantie al op tijd neemt. Want als je te lang doorgaat, gaat je lijf protesteren en kun je op termijn ziek worden of een burn-out krijgen.

Stress is een belangrijke factor die je gezondheid aantast. Gelukkig is er een goede remedie om stress aan te pakken of, liever nog, voor te zijn: vertragen. Bouw vertraging in in je dagelijks bestaan, en je zult weinig of geen stress ervaren. Hieronder vind je 7 tips om vertraging in je dagelijks leven te integreren.

 

  1. Maak ruimte om te voelen

Zonder dat je dit misschien in de gaten hebt, doe je vaak de dingen op de automatische piloot. Je hebt bepaalde denkbeelden die jouw handelen bepalen. Dat kunnen conditioneringen zijn uit het verleden of overtuigingen waar jij zonder meer van uitgaat. Maar kloppen die overtuigingen nog wel voor jou? En wil je wel leven volgens jouw conditioneringen?
Deze dingen kunnen ervoor zorgen dat je niet meer in het moment voelt wat goed is voor jou. Maak elke dag ruimte in je agenda om te voelen wat jij op dit moment belangrijk vindt. Plan even dat kwartiertje tussendoor en voel wat er te voelen is.

  1. Maak de juiste keuzes

Als je eenmaal weer voelt wat er leeft in jou, kun je elk moment een nieuwe keuze maken. Kies opnieuw voor wat op dat moment klopt voor jou. Voel je dat je rust nodig hebt, dan ga je even lekker in bad of maak je een wandeling in de natuur. Of voel je dat je je energie kwijt wil, ga dan lekker sporten of ravotten met je kinderen. Sta je goed in contact met je gevoel, dan kun je aan de hand van je gevoel in dat moment de juiste keuze maken.

  1. Durf ‘nee’ te zeggen

Dat kan betekenen dat je een eerder gemaakte afspraak af moet zeggen. Dit is iets waar velen van ons moeite mee hebben. Want ‘wie A zegt moet ook B zeggen’, vinden we dan. Wellicht ben je bang dat je een ander moet teleurstellen. Maar eerlijk gezegd ga jij niet over de emotie van een ander. Daar is alleen de ander verantwoordelijk voor. Houd je daar dus liever niet mee bezig.
Als een verzoek van een ander niet uitkomt of niet klopt voor jou, durf dan ‘nee’ te zeggen. Ook als je het niet uit kunt leggen.

  1. Maak een ruime planning

We hebben vaak zoveel te doen, dat we ook zoveel mogelijk willen doen op een dag. De valkuil is dan, dat je je dag te vol plant. Je laat geen of weinig ruimte om je afspraken heen. Het risico is dat je je gaat haasten en haast zorgt voor stress. Sommige mensen slaan zelf hun lunch over of eten die onderweg in de auto.

Zorg ervoor dat je marge houdt rond je afspraak. Een leeg half uur ervoor en een leeg half uur erna maakt dat je relaxt naar je afspraak gaat en dat deze eventueel ook wat uit kan lopen. En anders heb je even tijd om iemand informeel te spreken of dat ingekomen telefoontje te beantwoorden.

 

  1. Begin de dag met tijd voor jezelf

Als we niet oppassen, worden we meteen aan het begin van de dag in beslag genomen door dingen die aandacht van ons vragen. De kinderen moeten aangekleed, ontbijten en naar school. Voor je er erg in hebt heb je je mobiel aangezet en ben je al direct appjes en mails aan het beantwoorden. En zo rol je automatisch in de tredmolen van je dagelijkse beslommeringen.
Laat die mobiel maar even wachten. Neem de tijd om eerst jezelf aandacht te geven. Ook al heb je weerstand om wat eerder op te staan, als je eerst wat yoga-oefeningen doet, een meditatie, of iets anders dat jou voedt, zul je veel relaxter en ontspannener aan de dag beginnen.

 

  1. Doe alles met aandacht

 Zorg dat je met je volle aandacht bent bij dat wat je doet. Dan kan het veel sneller en houd je weer tijd over voor andere dingen. Afleiding is een grote stoorzender.
Als je je steeds laat afleiden door telefoontjes, mailtjes of sociale media, kost dat wat je wilt doet veel meer tijd en energie. Zet je telefoon maar even uit als je dat belangrijke artikel wilt schrijven of als je die flyer ontwerpt. Begrens jouw tijd en ruimte voor dat wat op dat moment belangrijker is voor jou. Je zult merken dat je minder snel moe wordt en tijd over houdt.

 

  1. Leer te relativeren

Til niet te zwaar aan zaken die tegenzitten of dingen waar je als een berg tegenop ziet. Probeer ze in een groter perspectief te plaatsen, zodat je de relativiteit ervan weer kunt zien. Hoe erg is het als je een deadline niet haalt? Hoe erg is het als je te laat op je afspraak komt? Hoe erg is het als je vandaag niet gedaan krijgt wat je je had voorgenomen?
Weet dat er belangrijker dingen zijn dan je werk. Maak tijd vrij om met je partner en kinderen door te brengen. Zorg dat je de juiste prioriteiten stelt. Prioriteren geef rust. Je weet wat je gaat doen en dat dat voor jou nu belangrijk is. Zo ben je weer bij tip 1 en maak je de cirkel rond door te voelen wat er echt toe doet.

 

Wat doe jij om te vertragen?

Heb jij al een manier gevonden om te vertragen? Of vind je het nog lastig om tijd voor jezelf te nemen?

Deel je ervaringen hieronder en stimuleer je medelezer om te vertragen.

Hartegroet,

Peter.

Share This