Aan het einde van de winter kampen veel mensen met een laag energieniveau. Velen van ons hebben een verlaagde weerstand en vallen ten prooi aan weer een griepgolf. Voor anderen ligt depressie op de loer en dreigt lethargie het over te nemen. Weer anderen die zich sterk voelen, laten zich niet kennen en blijven doorstomen… totdat ze worden teruggefloten door oververmoeidheid of zelfs een burn-out.

Hoe kun je omgaan met de hectiek in onze samenleving die ons onverminderd lijkt te overvragen? Hoe kun je ervoor zorgen dat je weer een gezonde energiebalans krijgt of, liever nog, houdt?

 

Bronnen van energie

Wanneer je je bewust bent van je fysieke gesteldheid, zul je vast wel een bepaalde methode hebben om ergens weer energie vandaan te halen. We kunnen verschillende manieren gebruiken om onze weerstand te verhogen, onze conditie op peil te brengen, kortom, om weer nieuwe energie op te doen. Maar waar komt deze energie eigenlijk vandaan?

Je kunt energie halen uit de zon, bijvoorbeeld als bron van vitamine D. Nu is de kracht van de zon hier in de winter niet zo groot. Daarom gaan velen van ons op wintersport of naar zonnige oorden om daar in het zonlicht weer op te laden. Of je sport regelmatig en de aanmaak van endorfine geeft je het gevoel alles aan te kunnen. Ook voedingssupplementen kunnen je even verder helpen in de donkere dagen van de winter.

Je kunt op deze manier je energietekort aanvullen en je weerstand verhogen. Maar het is ook belangrijk om naar de andere kant van de medaille te kijken.

Hoe komt het dat je überhaupt energie verliest? Heb je een te drukke baan, wordt je opgeslokt door de zorg voor de kinderen of ben je steeds gestrest omdat je agenda overvol is en je het gevoel hebt continu achter de feiten aan te lopen?

Hoe kun je ervoor zorgen dat je alles kan doen dat je wilt, alles kan doen dat nodig is en toch je energielevel op peil houden?

 

Rust creëren

Het verlies van energie is vaak te wijten aan het gebrek aan rust dat je hebt in de dingen die je doet. Als je je agenda te vol plant, loop je in zeven sloten tegelijk. Het maakt dat je niet meer met je volle aandacht kan zijn bij wat je in dat moment doet. Je aandacht raakt versnipperd en gefragmenteerd. Je bent met verschillende dingen tegelijk bezig en dat zorgt voor ‘energielekken’. Je energie vloeit weg, omdat hij niet meer volledig gericht is. En natuurlijk ook omdat je teveel doet, vaak meer dan normaliter goed voor je is.

Om het verlies van energie te voorkomen, is het van belang dat je ontdekt waar het in feite gebeurt. Hoe komt het dat je hebt gekozen voor een te drukke baan? Waarom lukt het je niet om tijd voor jezelf te maken, als je voortdurend voor de kinderen moet zorgen?
Ben je gecommitteerd aan je baan, omdat je graag in een groot huis wilt wonen en gesteld bent op luxe? Kom je in de zorg voor je kinderen niet aan jezelf toe, omdat je geen ‘nee’ kan zeggen? Raak je langzaam maar zeker uitgeput, omdat je het lastig vindt om grenzen te stellen?

Zelfzorg blijkt hier een cruciale rol te spelen. Wanneer je het moeilijk vindt om je grenzen te voelen, laat staan aan te geven, wordt je makkelijk een speelbal van je omgeving. Zo kan je mobieltje je constant afleiden van waar je mee bezig bent en is dit een bron van onrust. Of als je dat moment voor jezelf niet afbakent, is er altijd wel iets dat jouw aandacht opeist. Of als je teveel door je werk in beslag wordt genomen, kan dit ten koste gaan van je nachtrust.

Grenzen stellen is onontbeerlijk om tijd en ruimte – en dus rust – te creëren voor jezelf. Leg je mobieltje even weg of zet hem helemaal uit. Die binnengekomen berichtjes kun je ook later lezen. Laat je kinderen weten dat je op een bepaalde tijd even met iets anders bezig bent. Ze zullen je best even met rust kunnen laten. En als je je werk goed organiseert, kun je wellicht een dag minder in de week werken.

 

De kracht van stilte

Behalve de uiterlijke bronnen van energie, zoals de zon, sporten en vakantie, heb je toegang tot een bron die veel makkelijker is en dichterbij ligt. Deze bron ligt simpelweg in jezelf.
Als het je lukt om momenten van rust in te plannen in je agenda, kun je natuurlijk iets doen dat je graag wilt. Je kunt eindelijk weer in dat boek lezen, weer eens gaan winkelen in de stad of weer in je moestuin werken. Maar vaak zijn dit toch dingen die je ook nog ‘moet’ van jezelf.

Als je werkelijk in wilt pluggen in jouw innerlijke bron van energie, gebruik deze momenten dan om de stilte op te zoeken. Maak in je eentje een wandeling in de natuur, neem dat moment voor een meditatie of ga gewoon op een bankje zitten aan het water. De stilte heeft een kracht die jou weer volledig op kan laden.

En die stilte is altijd in jou aanwezig. Je hoeft hem slechts tevoorschijn te halen achter de hectiek van alledag. Ga bij jezelf naar binnen en maak contact met de stilte en daarmee met de kracht in jezelf. Laat de kracht van stilte toe en jou weer nieuwe energie geven.

De kracht van stilte is er, altijd en overal.

 

Waar haal jij je energie vandaan?

Gebruik jij de kracht van stilte? Of ben je nog zoekende in het herstellen van je energiebalans?

Deel je ervaringen hieronder en stimuleer je medelezer om zijn eigen manier te ontdekken om weer nieuwe energie op te doen.

Hartegroet,

Peter.

Share This