Ben jij af en toe boos en kun je het nergens kwijt? Kan jouw omgeving je wel ontvangen met je boosheid? Of merk je dat jij de boosheid van een ander maar moeilijk kan omarmen?

Boosheid is een emotie die nog weinig wordt geaccepteerd in onze samenleving. Hoe kun je boosheid de ruimte geven en in het contact brengen met de ander zonder dat dit de relatie verstoort?

 

Boosheid en agressie

Je kent het misschien wel dat je als kind boos werd en je ouders je opdroegen naar je kamer te gaan om stoom af te blazen. In plaats van dat je gehoord werd en je de oorzaak van je boosheid in contact kon brengen, werd je gedwongen om in afzondering met je boosheid te dealen. In dit voorbeeld werd jouw boosheid duidelijk niet ontvangen.

Of misschien herinner je je een moment dat een ander boos op je werd en je hem of haar te verstaan gaf zo niet in gesprek te willen gaan.

Hoe kan het dat boosheid zo moeilijk is om te omarmen? Waarom kunnen we die boosheid niet met open armen ontvangen? Is de boosheid van de ander misschien bedreigend voor jou, omdat dan je eigen boosheid getriggerd wordt? Of kun je de ander niet in zijn boosheid tegemoet treden, omdat het onveilig voelt door de agressie die erachter zit?

Boosheid kan inderdaad gepaard gaan met agressie. We kunnen dan de neiging hebben onze stem te verheffen, te gooien met het een of ander voorwerp dat voorhanden is of zelfs te slaan. Dat kan natuurlijk bedreigend zijn voor de ander.

Maar als we boosheid of woede willen ontvangen, wat is daar dan voor nodig? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we in zo’n situatie het contact niet verbreken, maar juist open staan voor de ander?

 

Hoe ga je om met boosheid?

Om te beginnen is het belangrijk om veiligheid te creëren. Laat degene die boos is weten dat je hem of haar echt wilt horen. Schep de noodzakelijke voorwaarden om op een constructieve manier in gesprek te gaan. Dit kan misschien betekenen dat je meer tijd nodig hebt. Dan helpt het om te communiceren dat je wel wilt praten, maar even tot jezelf moet komen.

Ook als jij degene bent die boos is, kan het zijn dat je eerst veiligheid moet scheppen, voordat je met de ander in gesprek kan gaan. Dat doe je niet door meteen te razen en te tieren.

Zorg dat je je boosheid reguleert. Wellicht heb je het nodig om eerst te ontladen. Doe dit dan uit het contact met de ander. En vind de manier die op dat moment goed werkt: slaan op een kussen, schoppen tegen een matras, schreeuwen. Gebruik die manier die klopt voor jou, maar doe het niet gericht op de ander.

Als je dan eenmaal ontladen hebt, komt er rust om de ander te ontmoeten. En voor de ander om jou echt te ontmoeten.

 

Aanleiding en oorzaak

Vaak verwarren we de aanleiding van de boosheid met de oorzaak ervan. De aanleiding is echter slechts de trigger en niet de oorzaak.

Boosheid is een emotie. Een emotie is energie die wil stromen. Het komt van het Latijnse ‘emovere’: naar buiten bewegen. Het is iets dat ‘eruit moet’. En het moet eruit, omdat er een aanleiding is om het niet langer binnen te houden.

Boosheid is een energie die al langere tijd is opgebouwd en dan ontlading zoekt. Het is als een vat dat overloopt. Deze energie kan over vele jaren zijn opgebouwd. Wanneer de ontlading naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis plaats vindt, hebben we de neiging om deze gebeurtenis als oorzaak te zien.

Als je echter goed kijkt, blijkt de oorzaak dieper te liggen. De oorzaak kan liggen in je vroege jeugd en nu pas het licht zien. Je bent bijvoorbeeld in je jeugd misbruikt en hebt in je machteloosheid je boosheid weggestopt. Als je dan later in je volwassen leven in een vergelijkbare situatie of een lichtere vorm ervan terecht komt, kan deze boosheid aangeraakt worden. Jouw boosheid omtrent het misbruik, die je zo zorgvuldig had opgeborgen, steekt dan onherroepelijk weer de kop op.

De uitdaging hier is je boosheid niet te projecteren op de situatie van dat moment en op degene die je boosheid triggert, maar te zien waar de oorsprong van deze boosheid ligt. Ga terug naar het moment waar de boosheid ontstaan is. Dat stelt je in staat om op een gezonde manier met boosheid en woede om te gaan. Dan kun je het ook in contact brengen met de ander.

Door te kijken naar de oorsprong van je boosheid of woede, kun je ontdekken dat achter de boosheid liefde zit. Het is de natuurlijke beweging om weer in harmonie te komen met je omgeving. Waar de harmonie verstoord wordt, komt er vroeg of laat energie in beweging om dit evenwicht te herstellen. En precies zoals dit in de natuur gebeurt, kan dit gepaard gaan met ongekende kracht.

Omarm dus je boosheid en gebruik hem constructief. Want:

Boosheid is de liefde om harmonie te herstellen.

 

Kun jij boosheid omarmen?

Is boosheid in jou of in jouw omgeving nog taboe? Of kun jij boosheid met openheid tegemoet treden?

Deel je ervaringen hieronder en stimuleer je medelezer om boosheid te omarmen.

Hartegroet,

Peter.

 

Share This