Kun jij van jezelf zeggen dat je succesvol bent? En als het antwoord ‘ja’ is, wat betekent dat dan? Ben je goed in je vak en heb je een goed lopend bedrijf? Of heb je een wereldbaan en verdien je veel geld? Of betekent succesvol zijn misschien dat je simpelweg gelukkig bent?

Succes is in onze maatschappij gekoppeld aan bepaalde beelden. Klopt de werkelijkheid niet met deze beelden, dan zijn we blijkbaar niet succesvol. Maar wat doen die beelden met ons en kloppen die beelden eigenlijk wel? Wanneer we de beelden van succes veranderen, blijkt succes voor het oprapen te liggen.

 

Heb je iets te kiezen?

Je kent ze wel, de beelden van tv-reclames of uit de populaire magazines. De gearriveerde manager die een mooie auto rijdt, een groot huis en een gelukkig gezin heeft. Of die knappe vrouw die er goed uitziet, een perfecte huid heeft en de mannen bij wijze van spreken van zich af moet slaan. Of die 50 plusser die nog altijd gezond en vitaal is dankzij een bepaald product.

Sla de bladen er maar op na: je moet gezond zijn, er goed uitzien en veel geld verdienen. En natuurlijk een leuke partner vinden, als je de datingbureaus moet geloven. Dan ben je echt succesvol en wie weet ben je nog gelukkig ook. Volgens de media ben je kennelijk pas succesvol als je aan deze maatstaven voldoet.

In wezen gaat het allemaal over vrijheid, de vrijheid om te zijn wie je bent. Als je die dure auto kunt rijden, gezond en vitaal bent of de man kan krijgen die je wilt, ben je vrij. Je hebt blijkbaar de vrijheid om iets te kiezen. Maar ben je werkelijk vrij als je deze normen voor succes opgelegd krijgt? Of heb je ook daar een keuze in?

 

Je goed voelen en vrij zijn

Waar je als consument misschien niet bij stilstaat, is dat je deze normen ongemerkt overneemt. Zonder dat je je er bewust van bent, ga je geloven wat de commercie je voorschotelt. De media appelleren aan jouw gevoel van tekort, onvrijheid en minderwaardigheid. Daarom moet je die auto rijden, die crème op je huid smeren of die supplementen slikken. Dan pas kun je je weer goed voelen en je met goed fatsoen aan de buitenwereld vertonen.

Dit is het paradigma van onze economie, van onze samenleving. Je wilt niets te kort komen, je wilt niets missen, je wilt je goed voelen en vrij zijn. En om dit te bereiken heb je bepaalde dingen nodig, producten die jou helpen om je goed te voelen en vrijheid te ervaren.

Maar is er niet een andere weg om succesvol te zijn? Zijn er geen andere beelden die ons goed doen voelen en ons vrij maken?

Om te beginnen zou je kunnen proberen geen beelden te hebben van succes. Want elk beeld van succes zet jou vast in een bepaald kader. Laat bijvoorbeeld het beeld los dat je je goed moet voelen. Als je stopt met je best te doen om te voldoen aan dat beeld of die norm, kun je wellicht voelen dat er een last van je afvalt, dat je ontspant.

Of neem het beeld van vrij zijn. Ook hierbij kom je in de verleiding om te denken dat je hard moet werken om deze vrijheid te bereiken. Niets is echter minder waar.
Als je het doel om vrij te zijn loslaat, word je vanzelf vrij. Je hoeft niets te ‘doen’ om vrij te zijn. Je bent vrij zonder meer en bent dat altijd geweest. Je kunt simpelweg zijn wie je bent. Hoe heerlijk is dat?!

 

Compleet worden

Succes hangt niet af van bepaalde beelden. Sterker nog, in mijn ogen kun je niet niet succesvol zijn. Ook als je je niet goed voelt, als je je onvrij voelt, je vast zit in een bepaald patroon, ben je nog steeds succesvol. Wanneer je jezelf toestaat te laten zijn wat er is, hoeft er niets anders te gebeuren dan wat er gebeurt. Wanneer je jezelf toestaat armoede, eenzaamheid, verlies, boosheid of welke andere onaangename gewaarwording ook te voelen, kun je dit als een succes beschouwen.

Want elke ervaring heeft een functie, elke ervaring maakt jou rijker. Kijk verder dan de oppervlakkigheid van de commercie en ban de zogenaamde ‘negatieve’ ervaringen niet uit. Ze horen er gewoon bij. Ze maken je compleet.
Ook al heb je de neiging om pijn te vermijden, op een diep innerlijk niveau kan het heel goed zijn dat pijn jou precies dat geeft waar je diep van binnen naar verlangt. Het kan jou een belangrijk inzicht geven, ervoor zorgen dat je significante groei doormaakt en dat je heel dicht bij jezelf bent.

Streef er daarom niet naar je goed te voelen of vrij te zijn. Als er al een doel is om ‘na te streven’ dan is dit te zijn wie jij bent. Het enige dat je hoeft te doen is jouw weg te gaan. En elke stap die jij zet op jouw weg is de juiste. Elke stap die jij zet op jouw weg brengt je dichter bij jezelf. Ook als je schijnbaar je richting even kwijt bent. Je kunt je doel niet missen. Met andere woorden, wat je ook doet of laat, jij bent hoe dan ook succesvol.

 

Kun jij jezelf zijn?

Wil jij ‘succesvol’ zijn en voldoen aan de normen van de commercie? Of kun jij helemaal jezelf zijn en ga jij simpelweg jouw weg?

Deel je ervaringen hieronder en stimuleer je medelezer om succes in zichzelf te vinden.

Hartegroet,

Peter.

 

Share This